Samyang 14 mm f/2.8

 

SAmyang 14mm f/2.8 -laajakulmaobjektiivi

 

Samyang 14 mm ED AS IF UMC  F2.8

Samyang 14 mm T3.1  VDSLR II  (2015: VDSLR II)

530 g – 590 g riippuen kameramerkistä ja objektiivin tarkemmasta mallista

Pituus 94 mm (Canon ja Nikon DSLR)

Kuvakulma (35mm): 115,7˚

Suurin aukko 2.8

Tuotteeseen sisältyy: Objektiivi, etu- ja takasuojus, pehmyt suojapussi  (osassa malleja)

 

Samyang 14 mm on käsitarkenteinen laajakulmaobjektiivi kokeneelle valo- ja videokuvaajalle. Manuaalitarkennus vaatii kuvaajalta huolellisuutta. Kuvan terävyyden voi säätää  kameran ison takanäytön avulla varmasti kohdalleen. Vaihtoehtoisesti tarkennuksen voi tarkistaa  Nikon-kamerassa tarkennusavustimen avulla tai Canon-kamerassa Magic Lantern -ohjelmistolaajennuksen avulla.

Objektiivi on paitsi manuaalitarkenteinen niin muutenkin manuaalinen: Objektiivi ei tue automaattista valotuksen mittausta. Et siis voi ottaa kuvia, kun kameran kytkin on automaattiasennossa. Tämän objektiivin kanssa kuvataan kameran M (manuaali) -asennossa, jolloin säädät itse aukko-arvon ja valotusajan.

Samyang tuottaa terävää kuvaa tietyin varauksin. Kuva on selvästi pehmeä f/2,8-aukolla, mutta paranee huomattavasti aukkoarvolla f/4 ja on koko kuva-alalla hyvä viimeistään f/4,5 -aukolla. Samyang on terävämpikuvainen kuin muut samanhintaiset ja hieman kalliimmatkin laajakulmalinssit, jotka olivat saatavilla testin aikaan.

Laajakulmille ominainen distortio eli perspektiivin vääristymä on Samyangilla otetuissa kuvissa runsas. Muodoltaan se on epäsäännöllinen moustache-tyyppinen eli viiksien muotoinen ja kattaa laajan alueen kuvakentästä keskusalueen ulkopuolella. Jos haluat minimoida tällaiset vääristymät, paras vaihtoehtosi laajakulmaksi on AF-S Nikkor 18-35 mm G.

Ojektiivista on tehty vuosien varrella useita variaatioita. Päälle päin näkyvin, mutta tuskin merkityksellisin muutos on uusien mallien punainen raita objektiivin kehässä. Uusimpaan malliin tehty joitakin konkreettisia parannuksia. Ainakaan linssistöstä ei kuulu enää mitään sellaista kolisevaa ääntä niin kuin kuului kokeilemastani vanhan erän kappaleesta. Merkittävin uudistus objektiiviin on ollut elokuvausmallin saapuminen markkinoille 2013-2014.  Objektiivin Cine-mallia eli T3.1- merkinnällä varustettua objektiivia mainostetaan nimenomaan videokuvaukseen sopivana, koska siinä on portaattomasti pyörivä aukkorengas. Portaaton aukon säätö on hyödyllinen esimerkiksi, kun kuvaaminen siirtyy kesken otoksen pimeämmästä tilasta valoisampaan tai toisin päin. Kun aukkoa säädetään portaattomasti, valotusarvon muutosta ei huomaa kuvatusta videosta ja siirtymä pysyy luonnollisen näköisenä. Valokuvauksessa portaaton aukon säätö voi tuntua ensin erikoiselta, mutta ero on loppujen lopuksi vähäinen. Toinen ero Samyangin valokuvaus- ja videokuvausmallien välillä on se, että videokuvaajan mallissa  tarkennusrengas ja aukkorengas on hammastettu, mikä ei haittaa valokuvaajaakaan.

Käyttäjät ovat raportoineet, että vanhemmilla objektiivimalleilla otetuissa kuvissa näkyy toisinaan pallomainen värivirhe (spherical aberration). Tällainen häiriö voi muodostua korkeakontrastisten kuvanosien rajapinnoille tarkkuusalueen ulkopuolella. Samyangin viimeisin uudistus on malli, jossa on hybridilasielementti  H-ASP sekä HR-ED-linssi, joiden tarkoitus on vähentää väriaberraatiota.

Toinen ero Samyangin valokuvaus- ja videokuvausmallien välillä on se, että videokuvaajan mallissa  tarkennusrengas ja aukkorengas on hammastettu, mikä ei haittaa valokuvaajaakaan. Molempien linssien valovoima on sama. Valokuvausmallin kylkeen on merkitty linssin valovoima f/2.8 -lukuna, kun taas videomallissa se on merkitty valonläpäisylukuna eli T 3.1, missä on huomioitu linssistön aiheuttama valon hävikki. Kameraan kytkettynä mitään eroa ei ole.

Objektiivissa on kiinteä 14 millimetrin polttoväli, mikä tarkoittaa täyskennokameraan kytkettynä todella laajaa 114  asteen horisontaalista kuvakulmaa. Tällainen laajuus antaa vahvan tilan ja läsnäolon tunnelman toiminnallisiin lähikuviin ja takaa hyvät mahdollisuudet maisemakuvien ottamiseen. Arkkitehtuurin kuvauksessa 14 millimetrinen polttoväli voi olla liian laaja, mikäli pyritään realistisen kuvan antamiseen kuvauskohteista. Epärealistinen vaikutelma syntyy, koska ulralaajakulmainen linssi voidaan sijoittaa todella lähelle kuvauskohdetta, jolloin kuvassa lähialueet ja reunavyöhyke näyttävät korostuneen suurelta. Vastaavasti kauempana ja kuva-alan keskellä olevat kohteet näyttävät hyvin pieniltä. Samyangissa tätä vaikutelmaa vielä korostaa edempänä mainittu  runsas distortio.

Jos valintasi on Samyang ja aiot videokuvata sillä ainakin jossain määrin, on suositeltavaa ostaa T 3.1 -malli, joka on vain muutaman kympin f/2.8 -valokuvausmallia kalliimpi. Cinematographer-malli sopii hyvin myös valokuvaukseen.

Objektiivin eteen voi kiinnittää kookkaita kulmikkaita suodattimia lisävarusteen avulla. Varuste sisältyy joihinkin valokuvausmalleihin veloituksetta.

Hinta ja suositukset

Samyangin laajakulman hinta uutena on Nikoniin ja Sonyyn 350 euroa, Canoniin 300 euroa. Toista yhtä laajakulmaista linssiä ei saa likimainkaan samaan hintaan. Samyangin hintaa alentavat manuaalisuus, zoomin puute ja runsaat perspektiivivääristymät. Konkteettinen kilpailija tälle linssille on Sigma 12-24 DG II HSM, jossa on automaattitarkennus, mahdollisuus kuvata vielä laajempia kuvia sekä zoomi. Sigma häviää kuitenkin valovoimassa ja terävyydessä Samyangille ja on selvästi kalliimpi (noin 700 euroa uutena). Ellei 14 millimetrinen tai vielä lyhyempi polttoväli ole ehdoton edellytys hankinnassasi, kannattaa Nikon-kuvaajan harkita myös Nikonin 18-35mm f/3.5-4.5 -objektiivin G- ja D-malleja. D-malli ei ole G:n tasoinen optisessa laadussa, riittävän hyvä kuitenkin. D-mallin Nikoneita valmistettiin pääosin 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa. Käytettynä niiden hinta on sama 250 euroa kuin käytettyjen Samyangien, jotka ovat olleet markkinoilla huomattavasti vähemmän aikaa.

Copyright  Jouni Pilto 2015.

Jounipilto.fi & Pilto.org

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *